BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SETANGGI SYURGA

Thursday, December 31, 2009

the END 2 0 0 9

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
Nampaknya tahun 2009 semakin hampir ke penghujung dan tahun 2010 bakal menjelma tiba. Seperti biasa tahun baru perlu disertakan dengan azam yang baru. Samada azam lama yang dibawa ke hadapan atau menukar seluruh struktur azam bergantung kepada keperluan diri sendiri. Kalau sebelum ini kejayaan dan kegagalan senantiasa menemui kehidupan, namun apa yang berlaku hanya akan menjadi lipatan dalam sejarah kehidupan. Kini tahun 2010 perlu ditempuhi dengan sasarn yang berbeza.

"Selamat Tinggal Tahun 2009"
Selamat Datang Tahun 2010"


Alhamdulillah... Thank you ALLAH

I asked for strength...
and Allah gave me difficulties to make me strong.
I asked for wisdom...
and Allah gave me problems to solve.
I asked for courage...
and Allah gave me obstacles to overcome.
I asked for love...
and Allah gave me troubled people to help.
I asked for favors...
and Allah gave me opportunities.

"Maybe I received nothing I wanted...
but I received everything I needed. "


Wednesday, December 30, 2009

15 Buildings

Wooden Gagster House (Archangelsk, Rusia)
Wonderworks (Orlando Florida,US)
The UFO House (Sanjhih, Taiwan)
The Torre Galatea Figurres (Spain)
The Crooked House (Sopot, Poland)
The Basket Biulding (Ohio,US)
Ripley's Building (Ontario, Canada)
Nakagin Capsule Tower (Tokyo, Japan)
Kansas City Public Library (Missouri,US)
Hang Nga Guesthouse aka Crazy House (Vietnam)
Habiatat 67 (Montreal, Canada)
Forest Spiral Hunderwasser Buiding (Darmstadt, Germany)
Ferdin and Cheaval Place aka Ideal Palace (France)
Erwin Wurm House Attack (Viena, Austria)
Cubic House (Rotterdam, Nertherlands)

A n n a A t h a f u n n i s a

Sekalipun cinta telah ku uraikan
dan ku jelaskan panjang lebar
namun jika cintaku datangi
aku jadi malu pada keteranganku sendiri
Meskipun lidahku telah mampu menguraikan dengan terang
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya
Kata-kata pecah berkeping-keping
begitu sampai kepada cinta
dalam menguraikan cinta
akal terbaring tak berdaya
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur
Cita sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan



















* Petikan puisi rumi Diwan Shamsi Tabriz diterjemahkan Abdul Hadi W.M
Sumber : Novel ketika Cinta Bertasbih 2 halaman 69, cetakan pertama Nov 2007

Tuesday, December 29, 2009

Happiness - ARASHI

Mukai kaze no naka de Nageiteru yori mo
(Even more than lamenting inside the headwinds)
Umaku yuku koto wo souzou sureba Itsu no hi ka kawaru toki ga kuru
(If you imagine that things will go smoothly, a time for change will come one of these days)
Muchuu de ikitetara Nani genai koto de
(If you've been living in a daze with casual things)
Ai ga kizutsuite tamerainagara Nandomo tachi agaru yo
(Love gets hurt and often stands up with a halt)
Omoide no ato saki wo kangaetara Sabishii sugiru ne
(When you think of the consequences of your memories, it's too lonesome, isn't it?)
Sawagashii mirai ga mukou de Kitto matteru kara
(A noisy future is surely waiting on the other side)
Hashiri dase Hashiri dase Asu wo mukae ni yukou
(Start running, Start running, Let's go and greet tomorrow)
Kimi deke no oto wo kikasete yo Zenbu kanjiteru yo
(Sing for your sounds only, I feel all of it)
Tomenai de Tomenai de Ima wo ugokasu kimochi
(Don't stop, don't stop your feelings that move the present)
Donna ni chiisana tsubomi demo Hitotsu dake no Happiness
(No matter how tiny a bud it is, it's your one and only Happiness)
Tooku made Tooku made Doko made mo tsutzuku michi
(Go to the distant, the distant road that you'll continue on through thick and thin)
Kimi dake no koe wo kikasete yo Zutto soba ni iru yo
(Sing for your voice only, im always by your side)
Tomenai de Tomenai de Zutto shinjiru kimochi
(Don't stop, don't stop your feelings that you always believe)
Ima wa na mo nai tsubomi dakedo Hitotsu dake no Happiness
(Though they're buds that don't even have names right now, they're your one and only Happiness)

Sunday, December 27, 2009

Muharram

Bulan Muharram adalah salah satu dari empat bulan haram atau bulan yang dimuliakan Allah iaitu bulan Dzulqa'dah, Dzulhijjah, Muharram dan Rajab.

" Sesungguhnya jumlah bulan di kitabullah (Al-Quran) itu ada dua belas sejak Allah menciptakan langit dan bumi, empat di antaranya adalah bulan-bulan haram" (QS. At Taubah : 36)

Sebelum datangnya ajaran Islam, bulan Muharram sudah dikenal sebagai bulan suci dan dimuliakan oleh masyarakat Jahiliyah. Muharram ertinya "dilarang" dan kerana itulah pada bulan tersebut dilarang untuk melakukan hal-hal seperti peperangan. Bulan Muharram memiliki banyak keistimewaan sehingga bulan ini disebut bulan Allah (Syahrullah). Segala ibadah akan dilipatgandakan manakala sebaliknya juga. Bulan Muharram adalah bulan pertama dalam sistem kalendar Islam. Oleh kerana itu, satu anjakan paradigma sangat penting bagi umat Islam untuk bermuhasabah terhadap perancangan pada masa depan kepada yang lebih baik lagi..Wallahualam

Tuesday, December 22, 2009

Kempen Alam Sekitar Pulau Pinang

Terkejut bila tertiba tak diberikan plastik bila ke pasar raya Billion tempoh hari. Rupa-rupanya ada kempen alam sekitar secara besar-besaran oleh kerajaan negeri semperna program alam sekitar peringkat negeri Pulau Pinang. Wah, lepas nie Penang mesti bersih dan sampah yang dinamakan plastik akan berkurangan setiap hari Isnin. Mantap la Penang..
Bagi permulaan pada setiap hari Isnin adalah hari di mana larangan bagi penggunaan beg plastik terutamanya di pasaraya-pasaraya tempatan di kawasan negeri Pulau Pinang. Walaupun begitu penggunaan plastik pada hari tersebut masih dipertimbangkan dengan syarat tertentu. Pelanggan perlu membawa beg sendiri untuk meletakkan barangan yang dibeli. Adat manusia adalah pelupa dan sekiranya pelanggan terlupa untuk bawa beg, pelanggan tersebut boleh membeli beg plastik semasa di kaunter pembayaran. Setiap beg plastik akan dikenakan bayaran sebanyak RM0.20 dan wang tersebut akan terus disalurkan ke Tabung Rakyat Termiskin Negeri Pulau Pinang.
"Cintailah Pulau Pinang.. Kurangkan sampah sarap.. Kurangkan Beg Plastik"

Monday, December 21, 2009

Makhluk itu adalah ...

Untuk hari pertama sem II nie xde la meriah sgt melainkan seniorita acct 4th year yg happy bertemu kwn2 seBatch selepas selesai berjuang berpura-pura menjadi pekerja yang tekun berkerja. Hebat betoi lakonan masing-masing bila dalam dunia latihan industri. Lagipun, mereka ini bakal meninggalkan bandar ilmu ini tak lama lagi. Dunia kerjaya pula bakal menyusul pertengahan tahun 2010 nanti dan berkemungkinan besar Yna akan menerima jemputan perkahwinan dari mereka ini tahun depan.

Pendaftaran subjek pagi itu seperti biasa membuatkan otak pening-pening lalat akibat dari jadual yang banyak clash. Kelas Perakaunan Sektor Awam berjaya dinobatkan sebagai kuliah pertama sem II ini. Kuliah pertama ini mencabar kewibawaan PM Azmi dengan mengajukan beberapa soalan yang 'killer' tetapi berjaya dipatahkan dengan perdebatan senior2 acct. Wah, hebat betoi gaya senior bercakap dan keluarkan buah pendapat yang menampakkan 'matured'. Dari kuliah Perakaunan Sektor Awam terus ke kuliah Pengurusan Operasi yang merupakan subjek elektif bg bdk acct. Encik Lokhman memang hebat dalam mengajar dengan memberi pelbagai contoh mudah untuk memudahkan permahaman. Kuliah diakhiri dengan satu assigment yang perlu dihantar next week. (Dunia assisment pun bermula...)

Seterusnya, kenangan hari pertama kuliah disambut dengan angkatan setia berbakti IBU ZAIN yang siap menunggu ditangga. Dengan langkah yang penuh berhati-hati meniti anak tangga yang dikatakan 'beranak' itu sambil memikirkan monyet yang sedang memerhati. Alamak, kejut betoi perut nie bila saat makhluk itu turun dari pokok yang rendang. "Mana perginya budak-budak lelaki KIZ nie? Sapa nak tolong nie klu ada serangan hendap makhluk tersebut?" Pilihan yang ada ketika itu adalah untuk menjerit atau buka langkah seribu. Kalau buka langkah SILAT, silap hari bulan masuk hospital plak. Secara tiba-tiba, seekor dari mereka telah berlari ke arah yna dan berjaya menyergah. Dengan pilihan ada, yna pun berjaya membuat jeritan yang kuat sehingga menakutkan ia. Kalau ada talian hayat yang lain, pasti yna gunakan talian hayat tersebut. Sangat menakutkan. Menurut cerita, makhluk tersebut telah membuat cubaan untuk menyusup masuk ke bilik blok lelaki. Mungkin kerana marah dengan kegagalan menyusup masuk lalu makhluk tersebut datang kepadaku..(huhuhu...) Dengan ini yna mengisytiharkan perang dengan monyet-monyet UKM.

"Duhai monyet, pergilah engkau hilangkan diri dari pandangan mataku kerna diriku tak bisa bertahan dari membuka langkah seribu buat seketika ini. Jagalah engkau bila kakiku sudah sembuh sepenuhnya, takkan ku biar engkau bermaharajalela."

Sunday, December 20, 2009

Rhabit is kerbau !!! really miss u...

Binatang apakah ini? Ini sebenarnya anak kerbau yang dibeli oleh abah. Namanya Rhabit sebab hidung anak kerbau betina ini mempunyai kecacatan yang dipanggil rabit oleh orang-orang tua. Namun begitu kecacatannya tidak tergolong dalam golongan khas Orang Kurang Upaya. Menurut abah kerbau ini akan disembelih untuk kenduri kahwin oleh mana-mana bakal anak-anak kandungnya termasuk anak-anak angkatnya. oleh itu, secara tidak langsung, yna termasuk dalam list tersebut. Jika melihat pada umur memang layak kerbau ini dikorbankan untuk jamuan majlis kenduri yna nanti tapi klu ikut perkiraan dan perhitungan dalam imbangan duga, kemungkinan besar yna akan terkeluar dalam senarai tersebut. Mengapa ini berlaku? Jawapannya adalah kerana sehingga saat ini yna takde lagi calon untuk pasangan hidup. Hanya berserah dan reda je rezeki kerbau ini pada sapa2.

Anak kerbau ini sangat jinak dan amat gemar merayau-rayau seorang diri. Kekadang rasa kesian sebab kerbau tue keseorangan. Yna ada mencadangkan abah untuk mencari pasangan yang boleh dijadikan kawan Rhabit tapi abah telah mengeluarkan statement panas iaitu berbunyi begini "Apa kata yna cari dlu pasangan? Tak payah risaukan Rhabit sebab kerbau tue masih anak. Yang abah risau sekarang anak abah yang sorang nie.." (lebih kurang begitulah ayat-ayatnya) Sangat melukakan hati dan perasaan..huhu

Selama bercuti di kampung, yna adalah antara orang-orang (bukan patung orang2 di sawah padi, okey) yang sangat gemar menemani Rhabit sehinggakan Rhabit begitu baik dan mendengar kata. Bila ditarik tali yang diikat dilehernya, rhabit dengan rasa suka mengikut ke mana yang kita bawa. Apa lagi, memang saat yang digemari iaitu menjahanamkan rumput2 di rumah orang kampung tetapi harus selalu diperhatikan sebab takut Rhabit tersalah makan hasil tanaman orang kampung. Nanti bising pulak sekampung. Rhabit oh kerbau, sungguh rindu pada kamu.

Pesanan khas buat Erniezan :-
Ini adalah kerbau dan bukannya lembu. Lembu pula disebutnya kuda. Kalau dlu katak dijeritnya ketam.

It has to be you


Today, I wander in my memory
I'm pacing around on the end of this way
You're still holding me tightly, even though I can't see you any more
I'm losing my way again
I'm praying to the sky that I want to see you and holding you more
that I want to see you and hold you more
It can't be if it's not you
I can't be without you
It's okay if I'm hurt for a day and a year like this
It's fine even if my heart's hurt
Yes because I'm just in love with you
I cannot send you away one more time
I can't live without you
My bruised heart
is screaming to me to find you
Where are you?
Can't you hear my voice?
To me...
If I live my life again
If I'm born over and over again
I can't live without you for a day
You're the one I will keep
You're the one I will love
I'm ...yes because I'm happy enough if I could be with you

Thursday, December 10, 2009

BARAH TULANG (part I)

BARAH TULANG – MEMBUNUH DALAM DIAM

Barah tulang dianggap asing bagi sesetengah dari kita kerana pada anggapan mereka ia langsung tidak mendatangkan bahaya. Benarkah kenyataan ini? Tahukah anda bahawa barah tulang biasanya berlaku disebabkan oleh darah yang tercemar.

FAKTA MENGENAI TULANG

Di dalam tubuh terdapat 206 jenis tulang di dalam badan yang setiap satunya memiliki fungsinya yang tersendiri. Kebiasaannya barah tulang akan berlaku pada mana-mana bahagian tulang yang sering mengalami pertumbuhan. Kebanyakan barah tulang sebenarnya bukan barah (benign) tetapi sesetengah daripadanya akan menjadi barah (malignant). Benign tumor biasanya tidak merebak ke bahagian lain dan jarang memerlukan rawatan seumur hidup. Walaupun ia mungkin berulang tetapi boleh dibuang melalui pembedahan. Benign bone biasanya membabitkan benjolan pada tulang yang abnormal dan kebanyakannya tidak memerlukan rawatan jika tidak sakit. Malah untuk sesetengah kes, kadangkala masalah ini boleh hilang dengan sendirinya. Pun begitu, jangan terlalu cepat merasa lega. Walaupun benign bone tidak berbahaya tetapi anda masih tetap memerlukan rawatan. Hal ini disebabkan ada sesetengah kes benign yang bertukar menjadi barah. Malignant tumor pula disifatkan sebagai barah yang bertindak memusnahkan sel dan tisu yang sihat. Sel barah juga boleh mencemarkan aliran darah hingga menyebabkan barah merebak ke bahagian tubuh yang lain.

Program Penghargaan Jelajah Kebajikan



Friday, December 4, 2009

Penang Hill-Fort Cornwalis

Bila sebut tentang cuti sekolah, menarik bukan? Dalam kepala masing-masing membuat pelan supaya waktu cuti sekolah tidak dibuang begitu saja. Dalam kesempatan dan peluang Yanie dengan berani menangis untuk ikut kakak kesayangannya ini pulang ke Pearl of Island. Setelah berbaldi-baldi air mata itu dicurahkan, mak dan abah pun membenarkan yanie untuk ke Penang. (membazir bukan, kalau tau simpan untuk sedekah pada sultan Melaka yang tergila-gilakan Puteri Gunung Ledang. Semakin di luar kotak nampak sehingga menjadikan sultan Melaka murka). Oleh kerana keadaan ekonomi yang kurang stabil, dengan cara penuh berhemah yna memulakan bajet cuti. Semuanya dirancang dengan teliti supaya tiada pembaziran seperti menggunakan perkhidmatan bus Rapid Penang, feri, bekalan makanan untuk masuk pawangan, botol air besar untuk hilangkan dahaga dan sebagainya.

~ Kali pertama yanie naik feri~
~ Cuaca panas gunakanlah payung~
~Pameran Bukit Bendera~
~Di puncak Penang Hill~
~Keretapi untuk ke puncak~
~Sekadar gambar hiasan untuk kiasan~

Kota Cornwallis Pulau Pinang
Kalau ikut sejarah apabila Francis Light ambil alih Penang, beliau telah bina kota dengan menggunakan batang nibong kat area tanjung pulau ini. Nama tempat ini dimabil bersemperna nama Gabenor Jeneral di Bengal iaitu Charles Cornwallis. Kemudiannya kota ini telan ditukar dengan menggunakan batu bata ikut saiz, bentuk dan pelannya. Pembinaannya menggunakan buruh tahanan dan merupakan pengkalan pertahanan dan pengurusan pertama bagi East India Company. Kota ini berbentuk bintang dilengkapi dengan meriam disekelilingnya sehingga kini kekal pada kedudukan asalnya. Meriam paling popular ialah meriam Seri Rambai yang diletakkan di bahagian barat kota. Tertiba saja rasa mengantuk bila sebut tentang sejarah. Cara untuk hilangkan rasa mengantuk adalah dengan menyertakan dan mempamerkan gambar-gambar yang sederhana menarik untuk dikongsi bersama.

~Yanie di hadapan pintu masuk Kota Cornwallis~
~Yanie dengan lagak berdiri di atas meriam Seri Rambai~
~Buaian dan lagu merdu dari yanie~
Baiklah ini bukan antara sudut dalam Kota Cornwallis, sudut ini juga dalam kota tapi berhampiran dengan kota KOMTAR. Oh tidak, sebenarnya ini sudut menunggu giliran berjumpa dengan santa untuk tuntun hutang ganjaran untuk budak baik. (yanie nie mcm x layak je utk ganjaran budak baik dari santa). Lokasinya adalah di Prangin Mall, tempat popular dating zaman sekolah asrama dulu. Untuk pengetahuan semua inilah lokasi pertama yna untuk berpacaran zaman sekolah selain perpustakaan sekolah. Di sekolah tak bolah nak buat jahat apatah lagi bercouple nanti kantoi dengan cikgu displin. Di sekolah yna budak baik dan nampak sangat kenyataan di atas adalah terpesong dari fakta. Yna jarang sekali dapat keluar outing hujung minggu apatah lagi nak berpoya-poya di Prangin Mall. Barang keperluan hanya dibeli bila minggu balik kampung. (Habis kau tak pernah outing ke?) Outing itu adalah perkara wajib tapi yna outing seorang saja, itu pun bukan weekend tapi weekday. (Apasal?) Yna selalu outing untuk dapatkan rawatan di hospital sebab selalu sakit. Sebagai gantinya, yna xdapat outing hujung minggu dengan kawan-kawan. Sedih bukan bila berseorangan?

Baik keluar sekarang sebelum banyak lagi rahsia zaman sekolah di keluarkan satu persatu. (Mana pintu EXIT? Dah kena halau...)

Tuesday, December 1, 2009

Anda ANEMIA? - part 1

Istilah darah cair atau kepekatan darah rendah biasanya merujuk kepada wanita yang mengalami anemia atau masalah kekurangan darah. Meskipun anemia bukan penyakit, ia perlu dirawat bagi mengelak risiko masalah kesihatan indidvidu. Antara langkah mudah mengatasinya ialah menjaga pemakanan dan mengambil vitamin yang diberikan khusus untuk wanita. Kekurangan darah bukan saja menyebabkan keletihan melampau tetapi lebih membimbangkan ia boleh mengakibatkan keguguran dan mudah mendapat jangkitan. Dianggarkan 1 daripada 5 orang mengalami masalah kurang sel darah merah yang menyebabkan mereka mudah letih, kulit menjadi pucat, sukar menumpukan perhatian, sering sakit kepala, jantung berdegup cepat, tercunggap, pening dan pada kes yang teruk seseorang boleh pitam secara tiba-tiba.

Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kadar kelaziman anemia paling tinggi berlaku dikalangan oenduduk Asia Tenggara iaitu sebanyak 57%. Universiti Putra Malaysia pada 2007 mendapat 38% wanita Malaysia mengalami masalah kekurangan darah dan 84.8% tidak mendapat cukup asid folik iaitu satu daripada vitamin B yang membantu badan menghasilkan sel baru termasuk sel darah merah. Oleh kerana gejala anemia sangat umum, ramai tidak menyedari mereka mengalami masalah ini.

Anemia ialah keadaan kekurangan sel darah merah atau hemoglobin iaitu protein yang memberi warna merah kepada sel darah. Ia adalah masalah yang sangat biasa dan boleh berlaku kepada sesiapa saja terutamanya wanita kerana kedatangan haid setiap bulan atau lelaki yang mengidap penyakit. Selain itu, hemoglobin berfungsi sebagai membawa oksigen daripada paru-paru ke semua sel dan organ dalam badan. Kekurangan sel darah merah bermakna kita kekurangan hemoglobin dan akibatnya sel di dalam badan tidak menerima cukup oksigen.

Keadaan ini memaksa paru-paru dan jantung bekerja lebih kuat untuk memasukkan lebih banyak oksigen ke dalam darah. Ini menyebabkan individu anemia tercugap-cugah selepas melakukan kerja ringan. Jesteru untuk memiliki sel darah sihat, kita memerlukan buah pinggan, hempedu dan sumsum tulang yang sihat kerana di sinilah sel darah dihasilkan. Apabila sel darah merah kurang, paras hemoglobin juga rendah. Paras hemoglobin yang normal ialah anatara 13.8 hingga 17.3gm/dL bagi lelaki dan 12.1 hingga 15.1gm/dL bagi wanita. Individu yang paras hemoglobinnya kurang 13gm/dL (lelaki) dan 12mg/dL (wanita) dianggap mengalami masalah anemia. Secara umumnya, rata-rata lelaki Malaysia mempunyai paras hemoglobin anatara 12 hingga 13gm/dL dan wanita pula sekitar 11gm/dL. Angka ini sangat penting kerana setiap penurunan 1% paras hemoglobin meningkatkan risiko kematian sebanyak 10% terutamanya wanita.

Lemah Lembutnya

Ujar lelaki, wanita itu lemah
Ujar wanita, mereka adalah lembut
Antara lemah Dan lembut…..besar perbezaannya

Namun Ada yang tidak rela mengakuinya
Telah ditakdirkan …kerana lembut wanita
Tidak gemar perbalahan.. Kecuali jika terpaksa

Lalu wanita pun diam
Diam seolah-olah menerima…
Dalam diam, wanita gigih melaksanakan kewajipan
Dalam diam ,wanita terus terusan bekerja
Di pejabat sebagai kerani…di rumah sebagai suri
Dari sebelum tercalit garis putih di subuh Hari
Hingga jarum jam tegak bertindih jari

Lelaki yang mengaku kuat .celik Mata sarapan sudah terhidang
Apabila pulang dari pejabat…di kerusi malas longlai terlentang
Isteri dikatakan lemah…bergelut di dapur memasak
Suami yang mengaku gagah…bersantai di hadapan TV tidak bergerak
Selesai memasak wanita menguruskan anak-anak
Menyapu sampah, mengemas rumah yang berselerak
Lelaki keletihan kerana memandu di jalan sesak
Berehat, menonton TV sambil tergelak
Dalam diam wanita dianggap lemah…terus berlumba dengan masa

Memandikan anak, melipat pakaian Dan membasuh baju
Kakitangan semua digerakkan dengan laju
Menyiram pohon-pohon bunga yang mulai layu
Sebelum solat Maghrib untuk sujud… Menyembah yang Satu
Makanan dihidang selepas solat
Selesai kerja rumah, anak-anak diajar mengaji
Sedang suami tersandar semula seperti tadi
Sebagai isteri kesetiaan wanita sentiasa diuji
Dalam diam semua tugas rumah segera dibereskan
Lelaki terpelajar celik hati… Ingin menghapuskan diskriminasi
Lantang membela nasib wanita….
Memberi kesedaran supaya segera bangkit

Meminta lelaki jangan lagi memperlakukan wanita mengikut adap tradisi
Hukum agama telah terpapar
Wanita yang sering dianggap lemah
Meneruskan hidup dalam segala kekuatan
‘KeKaYaaN YaNg PaLiNg KaYa iaLaH AKAL,
KeMiSkiNaN YaNg PaLiNg BeSaR iaLaH JAHIL,
KeBuRuKaN YaNg PaLiNg HoDoH iaLaH SESAT’
Tak perlu mencari teman secantik BALQIS,
Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF,
Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM,
Jika tak sekuat SARAH,
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH,
Jika diri tak sesempurna RASULULLAH S.A.W,

Tak guna Ada MATA kalau tak dapat MELIHAT,
Tak guna Ada HATI kalau tak tau MENILAI…..

kotoba yori taisetsuna - ARASHI

kiri totta MERODII kurikaeshita
wasurenai youni
kotoba yori mo taisetsu na mono
koko ni ha aru kara

murishite warau ni ha riyuu ga nasasugite
tsuyoi kaze no naka da
hiki sakareta mama yojyou ni chirabatta
ibitsuna yume no kakera
sameta FURI shite mo tsutawaru ai de
donna uta wo utaun darou
saa ikou Our life

suki tootta MERODII mune ni himeta
nakusanai youni
kotoba yori mo taisetsu na mono
koko ni ha aru kara

wow wow wow wow

tatoeba no hanshi senritsu kanadete
ano tori no asahi shimatte futari ha hanarete
[mata ne] tte kotoba wo nokoshite wakarete ittemo
tashikana kono natsu dake wa kimi to tomo ni

utagau koto naku tabisuru kumo ga
subarashii kyou mo
anata yori mo ookina ai ha
doko ni mo nainda yo

kiri totta MERODII kurikaeshita
wasurenai youni
kotoba yori mo taisetsu dakara
anata ni todoketa

wow wow wow wow wow

Tuesday, November 24, 2009

Ikhlas - Sokongan - Bersedia

PERSIDANGAN PERDANA SUKARELAWAN MASKUM 2009 - GLORY BEACH RESORT, PORT DICKSON


22hb Nov 2009
Berangkat ke lokasi jam 1430 di Panggung Seni seramai 15orang sukarelawan bagi mewakili UKM yang terdiri dari 6orang urusetia UKP dan 9orang PALAPES UKM. Sampai di Glory Beach Resort, PD jam 1600 dan di sambut meriah oleh urusetia UPNM yang bertindak sebagai pihak pengajur bagi program kali ini. Slot Pengalaman Seorang Sukarelawan oleh Datuk Dr. Baba (MERCY) dan bekas TNC HEPA UKM jam 2030. Peserta diberi taklimat oleh UPNM selepas minum malam dan dibenarkan untuk pulang berehat di bilik masing-masing.

23hb Nov 2009
Sarapan seawal jam 0700 sebagai persediaan sebelum Key Note Address (Sesi I) yang akan bermula jam 0815 dengan pengisisan tajuk 1 : Kesukarelawan Memperkayakan Pengalaman & Menggeratkan Persahabatan (YBhg Prof Turiman, pensyarah UPM), tajuk 2 : Bersukarela Di Luar Negara - Misi, Cabaran & Persiapan Pelajar (En. Ishak, Presiden INSAF) dan tajuk 3 : Bagaimana Untuk Menanam Semangat Kesukarelawan (Tzu Chi Buddhist Foundation), Bengkel Serentak (Sesi II dan III). Pada sebelah malamnya pula Pembentangan Resolusi (Sesi IV) dan yna mengambil peluang untuk mewakili kumpulan kuning bagi menyampaikan resolusi kumpulan bagi tajuk Bencana - Sebelum dan Selepas. Slot berakhir jam 2200 dan UKM diserahkan tugas untuk slot untuk esok. Mesyuarat diadakan untuk tindakan urusetia jam 2245.

24hb Nov 2009
Sarapan tepat jam 0700 seperti biasa supaya mempercepatkan perjalanan pagi ini tapi timbul masalah apabila peserta yang lain turun lewat menyebabkan perjalanan program tergendala selama 1jam. Mungkin kesilapan dari pihak UKM sendiri atau pun peserta bermasalah. Ada peserta yang mendengar arahan tapi tak kurang hebatnya peserta yang degil dan sombong. Memang adat la klu berkerjasama, pihak urusetia kena bijak mengurus supaya keadaan terkawal. Kumpulan dibahagikan kepada lokasi masing-masing. Hanya 20orang yang terpilih dari kumpulan Biru yang akan membuat kerja-kerja bina rumah bagi orang yang kurang berkemampuan dan baki dari kumpulan Biru bersama-sama kumpulan Hijau di hantar untuk ke sekolah bagi kerja-kerja sukarelawan yang terbahagi kepada lanskap dan motivasi pelajar. Kumpulan Kuning diberi kesempatan untuk menjalankan aktiviti sukarelawan di rumah OKU. Walaupun semua peserta diberi masa yang terhad tetapi mereka menggunakan masa tersebut dengan sebaik mungkin. Banyak aktiviti yang dilakukan bersama mengikut agihan tugas masing-masing. Jam 1200 peserta menaiki bus untuk lunch dan seterusnya mendaftar keluar.

Saturday, November 21, 2009

M e n a n t i C i n t a

Sejak lama aku berdiri
Dalam sepinya rongga hati
Tak satu pun burung
Mampu menjawab
Hanya pada-Mu ku bertanya
Lewat setiap sujudku ini
Siapakah nanti
Cinta untukku
Wahai penilai hati lihat batinku
Nyaris bernanah kerna luka tersayat
Merana menantikan kisah dan kasih hidupku
Rahsia itu hanya Kau yang tahu
Namun aku tak mahu jadi tuna cinta
Tuntun hatiku dalam sabar menanti jodohku
Rahsia itu hanya Kau yang tahu
Namun aku tak mahu jadi tuna cinta
Namun harus ku ikhlaskan semua nasib cintaku pada-Mu

Friday, November 20, 2009

Madah Doktor Kacak

Perjalanan bermula seawal 7.30am bermula dengan mendapatkan surat jaminan pelajar di Pusat Kesihatan. Keadaan traffic di highway agar lenggang membuatkan perjalanan lebih lancar tetapi mula sesak di Cheras. Alhamdulillah, selamat sampai ke destinasi kira-kira jam 8.50am dan terus menuju ke Orthopedic Clinic untuk pendaftaran. Bersabar dan berdebar untuk giliran pesakit yang ke 45. Kira-kira jam 12.05pm baru giliran yna. Sebenarnya agar tertekan juga kerna berkejaran dengan masa. Jam 2.30pm perlu berkumpul di Panggung Seni. Dalam hati juga ada berdoa untuk tidak bertemu dengan doktor yang lepas. Eh, kenapa ada lagi doktor lelaki? Tuan doktor nak ponteng sembahyang jumaat yek..(kantoi kamu) Hensemnya doktor, tertiba teringat pada Chika. Terasa kegedikan menular dalam jiwa. Okey yna, kawal perasaan. Nak gedik lain kali je, masa tak sesuai. Setelah beberapa persoalan yang diajukan selamat dijawab dengan jaya oleh sang doktor, kini giliran tuan doktor pula mengajukan soalan secara marathon. Arahan seterusnya dari doktor supaya berhenti makan Mobic, hanya makan sekiranya perlu sahaja. Next perjumpaan 11hb Dec 09. (Yes..yes..yes..dapat dating dengan tuan doktor lagi) Pesanan terakhir untuk tidak terlalu bergiat aktif apatah lagi lasak. Banyakkan berehat supaya tulang kembali sembuh. Ingat, 10mm setiap bulan (Aduh, lamanya tulang tue nak sambung semula) Bila boleh berlari? Dalam 6 minggu ini bergantung kepada keadaan pesakit. Jangan sesekali training TKD lagi, tolong bagi tulang kamu rehat untuk aktiviti lasak dalam 6 bulan lagi. (Lamanya, kalau begini mesti tulang yna berkarat sebab tak turun training)

Tulang oh tulang, cepat la sembuh. Tak sabar nak berlari dan menari. Kalau boleh nak melompat-lompat macam katak, nak mendaki Gunung Kinabalu, berenang di Selat Melaka. Ceh wah, ada hati nak berenang di lautan luas. Berenang pun tak pandai. Kalau berkayak, boleh juga diterima.

Ketika Cinta Bertasbih

Ketika Cinta Bertasbih adalah satu novel yang penuh berbau Islam yang kini digemari oleh para pecinta novel Habiburrahman El-Shirazy. Novel ini bercerita tentang seorang jejaka yang menuntut ilmu di negeri timur tengah Mesir. Perbezaannya dengan alur cerita novel Ayat-ayat Cinta yang hero utamanya Fahri adalah seorang yang sangat identik dengan ilmu, terjemahan dan hafalan. Berbanding novel ini, watak utamanya adalah Azzam pemuda yang mencari ilmu di Universiti Khairo yang mana dia menyelesaikan pengajian S1 selama 9 tahun. Ini bukan kerana Azzam adalah anak yang bodoh tetapi ia tidak meluluskan sendiri kerana Azzam ingin membantu keluarganya yang tinggal di Solo bersama adiknya dengan cara berjualan makanan ala-Indonesia di Kairo sambil mencari perbelanjaan untuk pengajiannya juga. Hasilnya adik-adiknya telah berjaya sedangkan dia sendiri masih belum lulus. Setelah adiknya lulus, Azzam menghabiskan pengajiannya dan akhirnya lulus dengan cemerlang. Pada saat dia kembali ke tanah air, dia bertemu dengan teman lamanya Erlina yang merupakan anak duta besar negara yang berada di Mesir. Sebenarnya Erlina menyimpan perasaan cinta terhadap Azzam tapi perbezaan mereka begitu jauh seperti langit dan bumi. Azzam hanya peniaga bakso yang miskin sentiasa ragu tentang adakah benar Erlina adalah jodohnya. Memang benar Erlina cantik tetapi Azzam berfikir adalah sukar untuk mendekati Erlina kerana masalah agama yang wujud di antara mereka.
Beberapa persoalan yang tidak pernah terlintas difikiran juga dihurai dengan baik. sebagai contoh, sekiranya perkahwinan itu adalah ibadah, maka perlukah kita memperjuangkan cinta tersebut? Kalau dipisahkan, keduanya menderita. Maka haruskah dibiarkan mereka berdua bersama? Tema ini sering digunakan dalam drama Korea dan pastinya mengisafi diri kerana ianya diolah dengan cara yang berlainan. Yang pastinya akan memahami serba sedikit cinta dari sudut pembangunan jiwa.

Wednesday, November 18, 2009

Yes, berjaya juga akhirnya

These day rasa macam tak berkhasiat je. Dalam tak berkhasiat tue, bersemangat juga untuk mengubah view dalam blog nie. Perubaaan pertama berjaya dengan layout yang agak menarik dari dlu.. (hehe, menarik ke?) Mestilah cantik kan, cantik mcm tuan punya blog nie.. (perasan betoi minah nie...Okey, klu cute sila angkat kening) Sekarang adalah masa yang paling bosan di IZISH. Sangat sunyi di sini, tak sabar rasanya nak ke next program sukarelawan alam sekitar di Port Dickson pada 22hb hingga 24hb Nov 2009. Tanggal 25hb Nov pagi akan terus berangkat ke Pahang. Seperti kebiasaan yang menjadi tabiat aneh adalah beraya Aidiladha di tempat lain. Weird ke tabiat yna nie. Sebenarnya kalau nak diikutkan hati memang nak beraya bawah ketiak mama tapi kebiasaannya Aidiladha di sebelah Utara serius not happening. That's why la weirdo nie suka sangat beraya di tempat yang menjadi kegemaran terutamanya di Pantai Timur. Mungkin tak dapat lupakan kenangan dlu kot. Kenangan belajar agihkan masa raya untuk masa depan.


Tuesday, November 10, 2009

Bakau oh Bakau !!!

Alhamdulillah, Program Sukarelawan Alam Sekitar MASKUM 2009 yang berlangsung di Pantai Klanang, Banting pada 13hb sehingga 15hb November 2009 berjalan dengan lancar. Peserta seramai 100 orang dari IPTA zon tengah seperti UKM, UPNM, USIM dan UPM. Program ini adalah hasil kerjasama pihak Universiti Kebangsaan Malaysia dan Majlis Sukarelawan Universiti Malaysia (MASKUM). Jentera pengerak kepda program ini tentulah terdir daripada Urusetia Unit Kebajikan Pelajar dan Palapes UKM. Banyak aktiviti yang dijalankan seperti ceramah tentang alam sekitar, LDK dan kemuncaknya adalah saat penanaman pokok bakau di Pantai Morib. Sebelum peserta pulang kami akhiri dengan lawatan ke Syarikat Ani Biskut di Banting yang merupakan salah sebuah IKS tempatan yang mengeluarkan produk biskut, kuih raya dan kerepek tempatan. Diharap agar semua peserta bersama-sama menjaga keindahan alam sekitar.

Sunday, November 8, 2009

Tersasar Jauh

Orientasi pekerjaan menunjukkan kepada minat atau kecenderungan yang ditunjukkan oleh seorang individu dalam pernacangan kerjaya mereka amat berkait rapat dengan personaliti seseorang. Menurut pakar kaunseling kerjaya John Holland di dalam Boles(1979), personaliti individu merupakan faktor penentu kepada pemilihan kerjaya individu. Sebagai contoh, sekiranya individu tersebut tidak mudah mesra atau pendiam, mempunyai kecenderungan untuk memilih kerjaya yang bersifat individu berbanding interaksi sosial. Antara kerjaya yang menjadi pilihannya adalah akauntan, jurutaip, penulis dan sebagainya. Bagi mereka yang bersifat mudah mesra dan suka kepada interaksi sosial, maka kerjaya pilihan yang mungkin menjadi idaman adalah pengurus pemasatran, perhubungan awam, pendidik dan sebagainya.

Apa pendapat korang tentang teori ini? Jika benar, kerjaya yna telah tersasar jauh or yna perlu bijak untuk fleksibelkan kerjaya masa depan dengan mengabungkan personaliti dan mengimbangi dengan ilmu pengetahuan sekarang?

Saturday, November 7, 2009

Separuh Jiwaku Pergi ~ Anang Hermansyah

Separuh jiwaku pergi
Memang indah semua
Tapi berakhir luka
Kau main hati dengan sedarmu
Kau tinggal aku

Benar ku mencintaimu
Tapi tak begini
Kau khianati hati ini
Kau curangi aku

Kau bilang tak pernah bahagia
Selama dengan aku
Itu ucap bibirmu

Kau dustakan semua
Yang kita bina
Kau hancurkan semua

Friday, November 6, 2009

Kehilangan

  1. Sejak kebelakangan ini, yna dah hilang selera makan. Makanan yang paling best pun jadi tawar hati. Kenapa yek? Yna sendiri pun tak berapa pasti punca penyebabnya. Apa yang pasti sejak peristiwa kemalangan kecil yang menimpa awal bulan Oktober. Dalam tak sedar dah sebulan rupanya yna menyusahkan kawan2 sekeliling terutamanya my rumet (tasha) dan puteri. Setiap kali yna terpaksa memaksakan diri untuk makan, cuba untuk terus mencuba menghabiskan lunch walaupun dah hampir 2 jam. Kebiasaannya, paling lama pun yna dapat habiskan makanan dalam tempoh 30 minit. Berat badan dah kurang 3kg (okey, bukan ke patutnya gembira dah turun berat). Alamak, klu turun lagi tak dapat la training untuk kategori Light.
  2. Solat still mencuba untuk secara normal tetapi asyik pening je. Bila dah pening baru solat duduk kembali. Maybe ibu jari tak dapat menampung tekanan bila nak sujud. Walaupun kecederaan kecil tapi seksanya (nie baru ckit, cuba bayangkan klu patah kaki or lumpuh, ish..ish..ish).
  3. Atas nasihat doktor, lokasi final exam bertukar ke Kolej Kediaman Antarabangsa Ibu Zain. Sunyi pula bila exam sorang2. Tak dapat usha stok baik kt UKM (hello, sakit2 pun da hati nak mengorat anak teruna orang,hahaha). Bukan apa, kadang2 tue kelakar tgk gaya manusia stress menjawab exam. Terkebiasaan mencari idea untuk mengoreng dalam exam bila lihat semangat kawan2 lain menjawab exam. Bayangkanlah setiap 3jam yna diperhatikan pengawas exam. Dah mcm banduan or persalah pulak.
  4. Next week yna ada date dgn doktor hensem tp sombong kt PPUKM. Letih juga ulang-alik ke Cheras, padahal yang bawa kereta Bear dan Puteri. Kali nie xpasti la sapa yang sudi temankan yna (sapa sudi temankan I g dating sila angkat kening, huhuhu).
  5. Perlukan teman untuk berbicara sebab musim yna beremosi. Entah la kadang2, rasa nak nangis, rasa terasing, rasa cepat marah, rasa mudah tersinggung dll. Terasa kawan-kawan jauh bila x boleh bersama. Terasa jauh je fakulti tue. Kepada teman-teman, daku menyusun sepuluh jari memohon ampun maaf sekiranya terkasar bahasa, terlajak kata atau menyakiti hati kalian secara sengaja atau tak sengaja. (Selamat hari raya, maaf zahir batin...tertiba je mood raya)
Glitter Text Maker