BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SETANGGI SYURGA

Saturday, February 27, 2010

B e h i n d Y o u

It rained yesterday, you also know it

On the lane back home my tears fell

Seeing you who’s always tired

I can feel the separation that is coming too

Because I know I’m still not good enough for you

So now I’m unable to persuade you to stay

Even through you’ve left me I will always be behind you

Because I’m far from you I won’t give you anymore burden

On the way to separation when you feel exhausted and tired

Don’t wait, come rest in my embrace

Behind you…

Friday, February 26, 2010

Kami merinduimu...

" Hari ini telah aku sempurnakan bagi kamu agamamu, telah aku cukupkan bagi kamu nikmat-Ku dan Aku redha Islam itu sebagai agama kamu"

(Saat turunya ayat ini bergenanglah air mata para sahabat nabi kerana terlalu sedih untuk berpisah dengan nabi. Ketiadaan dan kehilangan baginda sentiasa dirasai sehingga zaman ini. Kami merinduimu, Ya Rasulallah

~ Salam Maulidur Rasul 1431H/2010M ~


Wednesday, February 24, 2010

Rainbow of LOVE

Looking at the azure sky there is a happy rainbow

It is the dream that you and I have woven

Lightly riding the wind to sweetly roam

Youth’s dream is held tightly within the hand

Not afraid of loneliness

Not afraid of tears falling

I want to fly over the world to bravely promise

To persist with the initial dream

Happiness is waiting at the corner

The seven-colored rainbow ignites the throbbing in the heart

The glittering dream shines on you and me

Transforming into a happy rainbow

Spread your wings, I have free rein of surging through heaven and earth

Passing through despair and firmly soaring

Bursting with unlimited smiles

Youth dreams belong to you and me

Sunday, February 21, 2010

Ketika Cinta Bertasbih I dan II












In the darkness of the night close to the dawning light, I wake up and pray for another better day, lead me to jannah, save me from al-haawiyah..oh Allah we adore you, oh Allah we implore you...

B I D A D A R I

"Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?"
Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah Datin mana), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an. Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak untuk luahkan perasaan itu. Mmm… nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ini meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan 'meluat' sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan 'bidadari', aku tidak nafikan. Apa puncanya sampai jadi macam itu? Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu. Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedes dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.
Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah tabligh. Ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut, "Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya.."
Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat.. Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga 'pantang' disebut tentang bidadari di depan wanita. Tapi dalam Al-Qur'an kan bidadari disebut tanpa berselindung? Owhoho...mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur'an. Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita 'bermusuh' dengan bidadari? Tak ada cara nak 'mendamaikan' dua golongan ni ke?

*********************

Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.
"Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlulah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia.." Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si Datin tunduk sambil tersenyum kelat.
Hmm.. Kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai ketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ini adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi. Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.
Hebat kan ? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan? Tidak juga. Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang (syok sendiri), tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?
Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya. Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.
Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud: "sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka". Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban' juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ahh..aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).
Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak 'kacau daun'. Betul? Tapi adakah anda pasti?
Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;
Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, "Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih."
Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.
"Tak kisah, janji dia tak layan bidadari.." mungkin itu jawapan seorang wanita. Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa "tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga.."
Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun? Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. "Ketua! Biar kami pula ambil alih!" ..mungkin itu yang mereka kata "Biarlah diorang menunggu kat luar..aku takkan tinggalkan suami aku!" Mungkin ada wanita yang berfikir begini. Izinkan saya bertanya lagi; "Tak nak pergi shopping ke?"
"Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?"
Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir,
Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu 'pasar' di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepada-Nya. Tiada satu pun ciptaan-Nya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil. Dan di 'pasar' syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk. Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh 'produk' yang dipamerkan, niatkan "Aku mahu yang ini!"; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.
Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik? Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka. Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak 'search' apa, sampai termenung di depan super komputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.
Maka di 'pasar' syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam 'reka bentuk terbaru'...'latest design' kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu. Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA!
Ibarat 'Ivana Trump' pergi shopping di Hyper Mall milik ayahnya yang asyik pecat orang ("You're fired!"). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu. Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh dapati. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.
"Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?" ..cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya macam ni..
Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
"Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi". Belum habis lagi.. ada sambungan hadith ni;
"Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu'lu' dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi."
Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra' dan mi`raj. Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorang pun hamba-Nya.
Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya. Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabotnya diperbuat daripada emas.
Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabot dan peralatan dapur? Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabot dan perkakas dapur. Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!
Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu. Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas! Emas pun setakat jadi jug air saja. Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).
Hmm.. Di pasar yang bagaikan real-life catalogue ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu. Janganlah lupa pula para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Anda kan ketua mereka? Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu. Tapi kalau nak dapatkan 'design' terbaru tu, kenalah keluar dari rumah (istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat.
Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara. Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian 'pasar' itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya). Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajak suami shopping sekali! Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga.
Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu?..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya...atau mungkin dia cuma nak 'berehat di rumah' saja..
Dah la.. tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur.

Qaalu salaaman-salaama~

~ a l a n g k a h ~

  1. Yang PERTAMA, semasa sihatnya lelaki ini telah menyedekahkan separuh roti yang dimakannya kepada pengemis yang datang ke rumahnya dengan IKHLAS. Kerana separuh roti itu, ALLAH tunjukkan kepadanya ganjaran yang bakal menunggu di syurga. Jadi dia berkata "Alangkah baiknya kalau semua."
  2. Yang KEDUA, lelaki ini berjalan di lorong dan bertemu dengan seorang tua yang kesejukkan. Lantas dia memberikan bajunya yang lama kepada orang tua itu dengan ikhlas. ALLAH telah menjanjikan padanya ganjaran yang baik di syurga kerana sedekah itu. Kerana itulah dia berkata "Alangkah baiknya kalau baru."
  3. Yang KETIGA, satu hari lelaki itu ke masjid, dalam perjalanannya, di hadapannya adalah seorang lelaki tua yang lambat pergerakkannya. Lelaki ini tidak memintas sebaliknya memimpin tangan lelaki tua tersebut sehingga ke masjid dan mengajaknya bersembahyang. Malangya lelaki tua itu seorang yahudi. Lalu lelaki tua itu ke rumahnya. Satu tangannya yang dipimpin kerana ALLAH, bakal mendapat ganjaran di syurga. Sebab itulah, lelaki ini berkata "Alangkah baiknya jika banyak."
  4. Yang KEEMPAT, "Alangkah baiknya kalau pemikiran atau kisah ini berterusan di zaman kira sekarang..."

Sunday, February 14, 2010

Gong Xi Fai Chan ~ Harimau

ISLAM IS PEACE

Allah menegaskan lagi :-

"Hai manusia, sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu.." (30:22)

SEJARAH TAHUN BARU CINA
Sejarah Tahun Baru Cina bermula beribu-ribu tahun dahulu, di mana seekor makhluk ganas yang bernama 'Nian' membuat huru-hara di Tanah Besar China. Ini membuatkan manusia hidup dalam ketakutan dan kesengsaraan. Mereka mencari ikhtiar untuk menewaskan makhluk ini. Akhirnya mereka berjaya menakutkan makhluk ini dengan meleparkan reben meraj ke udara, meletupkan mercun dan membakar bunga api siang dan malam. Perayaan Tahun Baru Cina adalah menandakan permulaan tahun baru bagi kalendar masyarakat cina. Bersama-sama dengan warna merah, tanglung, mercun dan pakaian 'cheongsam'. Ia menjadi simbol tradisi kemerihan masyarakat cina.

AMALAN TAHUN BARU (ANG PAU)
Secara tradisi angpau atau sampul merah diedarkan sepanjang Tahun Baru Cina oleh pasangan suami isteri atau orang tua kepada muda-mudi yang belum berkahwin. Adalah satu kebiasaan untuk orang dewasa memberikan sampul merah ini kepada kanak-kanak. Sampul merah ini sentiasa mengandungi wang sama ada dua ataupun seratus ringgit. Jumlah wang dalam angpau sepatutnya bermula dengan angka genap kerana angka ganjil dikaitkan dengan wang tunai yang ditukarkan dalam upacara pengebumian. Oleh sebab angka '4' dianggap sial kerana perkataan 'empat' sama bunyinya dengan 'mati', maka wang dalam angpau tidak boleh berjumlah '4' ringgit. Sementara itu, angka '8' dianggap bertuah kerana sama binyinya dengan 'kaya', maka '8' ringgit selalu didapati dalam angpau. Kadang kala syiling coklat dimasukkan.

Wednesday, February 10, 2010

Bahasa dan cara penulisan sukar di dunia (Part 1)

Bahasa Jawa adalah bahasa yang digunakan oleh penduduk suku bangsa Jawa terutamanya di beberapa bahagian Banten terutamanya Kota Serang, Kota Cilegon dan Kabupaten Tangerang serta Yogyakarta. Penduduk Jawa yang berpindah ke Malaysia turut membawa bahasa dan kebudayaan Jawa ke Malaysia sehingga terdapat kawasan pemukiman mereka yang dikenali dengan nama Kampung Jawa atau Padang Jawa.

Monday, February 8, 2010

Barah Tulang (part III)

RAWATAN

Setiap rawatan kanser biasanya akan melalui proses pembedahan, rawatan radioterapi atau kemoterapi untuk tempoh-tempoh tertentu mengikut jenis kanser yang dihidapi. Sebelum itu, pesakit biasanya akan dirujuk kepada doktor pakar khusus seperti pakar bedah tulang dan radiasi oncologist. Rawatan pembedahan biasanya melibatkan pembuangan sel kanser sekali gus sebahagian tulang serta tisu berdekatan tulang yang bermasalah. Rawatan kemoterapi pula bertindak untuk membunuh sel barah. Ia biasanya diambil melalui oral atau suntikan ke otot atau salur darah. Sementara radioterapi pula untuk memusnahkan sel barah dan menghentikannya dari tumbuh. Dalam sesetengah kes, ia menjadi pilihan berbanding pembedahan. Bagaimanapun kaedah ‘pembedahan penyelamatan anggota’ yang diperkenalkan oleh Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) sejak tahun 2004 antara alternatif rawatan terbaru. Kaedah pembedahan penyelamatan anggota ini memakan masa antara lapan hingga 24 jam melalui dua cara iaitu menggantikan tulang yang dijangkiti barah dengan tulang daripada penderma lain (allograft) atau menggantikannya dengan tulang palsu daripada besi, plastik atau silikon (prosthesis). Untuk membaiki lagi kaedah tersebut, kaedah allophrosthesis dan penggunaan allograft juga boleh dilakukan. Ia melibatkan pembuluh darah yang diambil daripada kaki pesakit yang dipanggil allo fibula composite graft.

APA YANG PERLU ANDA TAHU

1. Barah tulang memusnahkan tisu badan

2. Rawatan barah tulang bergantung pada jenis, lokasi, saiz, usia dan keadaan kesihatan pesakit

3. Biarpun agak berbahaya namun barah jarang sekali terjadi di dalam tulang

4. Barah juga boleh merebak dari tulang ke bahagian lain di dalam badan

5. Diagnosis barah tulang selalunya dimulakan dengan laporan rekod perubatan dan pemeriksaan, darah, ujian, x-ray dan ujian patologis.