BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SETANGGI SYURGA

Tuesday, December 28, 2010

Talasemia and ME

What every Malaysia needs to knows! Bersemperna Kempen Kesedaran Talasemia, kQ sebagai salah seorang pengunjung yang datang ke majlis perasmian, ceramah dan ujian saringan secara percuma, sudah menjadi amanah yang perlu dikhabarkan kepada pembaca-pembaca yang sudi membaca entry ini. Maybe ramai yang pernah dengar tapi tak bik rungsing sebab Talasemia nie tidak berbahaya tetapi menyusahkan kepada pembawa atau pesakit Talasemia itu sendiri.
"Do you carry the thalassaemia gene? Lets checkout about it more deeply. Actually ONLY 1 in 20 Malaysians are carriers! Thats is fact. If I'm a Thalassaemia Carrier, go for genetic counselling. Thalassaemia Carrier???

What is Thalassaemia?
Talasemia adalah sejenis penyakit keturunan yang babitkan pengeluaran sel darah merah dalam badan. Ia boleh diwarisi daripada ibubapa kepada anak. Talasemia terbahagi kepada dua jenis iaitu :-
  1. Talasemia Minor (Thalassaemia carrier) - Pesakit ini mempunyai hemoglobin yang lebih rendah dan sel darah mereka adalah lebih kecil daripada orang normal. Mereka sendiri tidak sedar mereka adalah pembawa sehinggalah mereka menjalani ujian saringan darah. Mereka ini boleh mengakibatkan anak yang dilahirkan itu mengidapi Talasemia Major.
  2. Talasemia Major (Thalassaemia patient) - Pesakit ini berhadapan dengan penyakit darah yang serius. Tulang sum-sum pesakit ini tidak berupaya mengeluarkan sel darah merah secukupnya dan ini boleh menyebabkan pesakit memerlukan pemindahan darah setiap bulan. Bayi tidak akan menunjukkan sebarang tanda ketika dilahirkan tetapi lama-kelamaan ia akan menjadi pucat terutamanya usia 3-18 bulan. Jika tidak diberikan rawatan segera, nescaya pesakit akan meninggal dunia dalam lingkungan 1-8 tahun.
How Thalassaemia occurs?
If pesakit Talasemia Minor berkahwin dengan seorang yang normal, ada 50% kemungkinan bahawa anak yang akan lahir juga pembawa Talasemia Minor dan 50% normal. If sepasang suami isteri merupakan pembawa Talasemia Minor, ada 50% kemungkinan bahawa anak mereka menjadi pembawa, 25% kemungkinan anak mengidap penyakit Talasemia Major dan 25% lagi kemungkinan anak mereka dilahirkan dengan darah normal.

How to Treat Thalassaemia Major?
Rawatan dengan cara regular blood transfusions, usually every 3-4weeks. Transfusi darah juga akan mengakibatkan menambahan zat besi. Zat besi yang terkumpul dalam badan pesakit akan merosakkan organ seperti limpa, hati, pankreas dan lain-lain. Jika tidak dicegah, pesakit Talasemia Major mungkin akan meninggal dunia dalam usia 20tahun. Zat besi yang berlebihan akan dikeluarkan dengan cara menyuntik sejenis ubat Desferal (Desferoxamine) di bawah kulit dengan menggunakan sejenis pam kecil. Desferal mengumpulkan zat besi dan dikeluarkan melalui air kencing pesakit.

Prevention of Thalassaemia Major
Since penyakit Talasemia ini penyakit keturunan, perkahwinan antara saudara-mara dan pembawa penyakit Talasemia mestilah dielakkan. Seseorang boleh membuat ujian darah untuk memastikan mereka pembawa Talasemia Minor. Jika telah dipastikan adalah penting ia tidak berkahwin dengan pasangan yang Talasemia Minor juga.

************************************
Ini bukan larangan untuk tidak berkahwin dengan pasangan yang didapati pembawa Talasemia Minor tetapi cuba fikirkan tentang kesakitan yang bakal dialami oleh anak yang berisiko. Sakit itu bukan kepalang. Sekadar pengalaman, sejak kecil terpaksa menghuni hospital selama lebih kurang seminggu hanya untuk mendapatkan tranfusi darah dari darah normal yang lain. Ada ketikanya terpaksa disuntik Desferal untuk mengeluarkan zat besi berlebihan yang terkumpul dalam badan. Pemindahan sum-sum tulang hanya boleh dilakukan sekiranya ada penderma yang sesuai dan pemindahan sum-sum tulang menyebabkan sakit yang berpanjangan. Sekadar perkongsian bersama...

0 comments: