BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SETANGGI SYURGA

Tuesday, December 21, 2010

Cinta Menyapa Sesiapa Saja

Love Story 1
Bandar Metropolitan menjadi gempar dengan berita tentang kematian tragis pasangan kekasih digilis keretapi kerna cinta mereka mendapat tentangan ibubapa. Kedua pasangan ini membunuh diri dengan berbaring di rel keretapi. Mereka mati dalam keadaan berpelukan dengan keadaan tubuh mereka hancur digeles roda keretapi sehingga sukar untuk memisahkan kedua jasad tersebut. Di atas rel tersebut turut dijumpai selembar kertas tulisan tangan yang mereka tandatangani. "Tolong jangan pisahkan mayat kami dan terus dikebumikan untuk membuktikan cinta abadi kami sehidup semati." Astaghfirullah!

Love Story 2
Di sebuah rumah di Jazirah Arab 1400 tahun silam, Abdullah bin Abu Bakar baru saja mendirikan rumahtangga bersama Atiqah seorang wanita rupawan, berkedudukan tinggi dan berbudi luhur. Ini membuatkan Abdullah berasa sangat bahagia bersama isterinya dan menyayangi sepenuh hati isterinya itu. Suatu hari, Abu Bakar singgah ke rumah anaknya untuk mengajak anaknya berjemaah di masjid bersama-sama. Namun Abu Bakar membatalkan niatnya apabila terlihat anaknya sedang bermesra dengan penuh lembut dan romantis bersama menantunya itu. Abu Bakar lalu membatalkan niat dan terus menuju ke masjid. Setelah selesai solat, Abu Bakar sekali lagi melalui rumah anaknya lagi dan alangkah kesalnya Abu Bakar apabila mendapati anaknya masih bergurau senda dengan Atiqah sebagaimana sebelum beliau menunaikan solat di masjid tadi. Kemudian Abu Bakar segera memanggil Abdullah dan berkata : "Wahai Abdullah, Atiqah telah melalaikan kamu dari kehidupan dan pandangan hidup malah dia juga telah melupakan kamu dari solat fardu, ceraikanlah dia!" Tanpa membuat dalih, apatah lagi membunuh diri, Abdullah terus mengikuti perintah ayahandanya dan menceraikan isterinya yang cantik dan amat dicintainya. Subhanallah!

Semua manusia pasti berpotensi jatuh cinta kepada manusia lain. Seorang wanita yang teduh wajahnya juga bisa tunduk mengaku menyukai pensyarahnya meskipun sejak awal lagi pensyarahnya melarang pelajarnya untuk jatuh cinta. Seorang ikhwan aktivis kampus mendambakan seorang wanita teman seorganisasinya dan menhitung hari-hari bilakah waktunya si wanita itu menjadi isterinya. Seorang usahawan kaya juga bisa tersenyum kecil mengakui tidak mampu menyembunyikan perasaan kepada pekerjanya. Seorang ibu beranak tiga dan masih bersuami juga bisa menangis teresak-esak dan tersedu kerna tidak mampu menahan rasa cintanya terhadap seorang lelaki kacak dan bujang yang menjadi jirannya. Seorang ustaz dengan senang hati menikahi muridnya, seorang janda kerana mereka saling mencintai. Apapun profesion mereka, siapapun orangnya, dengan latar belakang apa pun, sangat berpotensi terkena sengatan cinta. Sebuah getaran rasa yang menandakan rasa suka, rasa ingin selalu dekat, rasa ingin selalu diperhatikan, rasa ingin selalu bersama dengan orang yang dicintainya.

Persoalannya :-
Sebenarnya apa yang membuatkan kita memiliki cinta?

Apa yang mengerakkan hati kita untuk mencintai dan dicintai?

0 comments: