BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SETANGGI SYURGA

Tuesday, November 30, 2010

Pingat Ketua Jabatan

~memori AKJ semester 5~
Sejarah mungkin berulang. Memang, comfirm sejarah ini berulang pada my mama..Pada tahun 2007, kQ dengan bangganya naik atas pentas konvokesyen dengan memakai kalungan bunga..ehh..ehh, bukan kalungan bunga tapi kalungan pingat emas acara renang berirama..(eik, gedix la, engkau mana tau berenang) pendek kata, itik lagi comei bila dalam pool Danau tau.. =( Okay, I pasrah dan mengaku yang I x pandai berenang apatah lagi renang berirama lagu Mirotic DBSK segala. Dah lama tak pergi berenang sebab akhir2 ini UKM selalu hujan waktu petang. If petang tak hujan, kQ yang hujan dalam mimpi. Apasal story tentang berenang nie?
Back to the track,
Pada April 2007, kQ dengan bangganya memakai kalungan pingat Anugerah Ketua Jabatan di Dewan Millenium Kepala Batas selepas berkira-kira titik peluh berulang-alik jalan kaki masuk ke poli dari rumah sewa yang best tue. Kiralah kalau mampu berapa banyak titik peluh kQ selama 3 tahun hidup sebagai budak 10 DAT 03F 528 tue. Dan tak lama lagi, adik kesayangan kQ juga bakal memakai kalungan Pingat Ketua Jabatan masa konvo diplomanya nanti. Adik-adikku sangat bijak melebihi kQ sebenarnya.
Apa yang istimewanya pingat tersebut? Sebenarnya pingat ini sangat istimewa kerana bukan semua akan memilikinya. Hanya yang benar2 layak saja yang dapat memilikinya. Hebatkah? Siapa kata tak hebat memang !@#$%^&* sebab engkau ingat mudah ke nak dapat setelah berhempas pulas mencari buah pulasan..(eik, berhempas pulas belajar bersungguh2). kQ pernah menghampakan harapan seorang ibu dalam SPM dan dari saat itu kQ nekad untuk baiki kesilapan yang kQ pernah lakukan dulu. Bukti pertama yang kQ lakarkan adalah Pingat Ketua Jabatan. Dalam konvo kQ masa tue hanya 30% je student yang dapat kalungan itu dan yang paling bangga adalah bebudak Jabatan Perdagangan adalah pelajar yang terbanyak menerima pingat itu.
~studio photoshot with my family after konvo before pulangkan jubah~
Berikut adalah tips '5J' untuk mendapatkan Anugerah Ketua Jabatan (AKJ) bagi setiap semester (kecuali semester latihan industri) :-
  1. Jangan abaikan kesihatan diri sebab bila badan sakit, otak turut letih untuk mendapatkan input dalam kelas. Fokus dalam kelas adalah amat penting sebenarnya.
  2. Jadikan meja study di library setiap semester atau dalam kata lain bebudak lain memang dah tahu dan tak berani nak guna meja sudut kat library tue sebab diorang dah tahu sapa akan duduk setiap hari bila library buka.
  3. Jawapan tutorial mesti lengkap (means habiskan tutorial tanpa meniru), if keliru terus msg cik Dasreena tanya. Pensyarah poli nie memang mesra pelajar..INI SERIUS DAN KENYATAAN
  4. Jadual study ikut masa sendiri. Please engkau jangan tiru kawan. Kawan study, engkau pun nak study. Kawan dating, engaku pun nak dating. (oh tidak, kQ tiada jadual dating sebab single masa di poli kecuali sem 1 and sem 6..hehehe) Masa itu kualiti hidup sebab tue kQ kena tinggal dengan pakwe sebab xde masa nak dating. Jadual pelik kQ is pantang study tengahari (12-2pm) dan lepas Asar (4.30-7pm). Masa yang lain tue boleh study walaupun dalam bus.
  5. Jaminan dan dapatkan restu dari keluarga/pensyarah. Ilmu itu berkat untuk di bawa seumur hidup.
~ucapan tahniah dari kQ buat adik tercinta Zaril Zulaika atas kerjaya beliau~

0 comments: