BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SETANGGI SYURGA

Saturday, April 27, 2013

Impact of feelings

"Don't talk about your strength in front of the handicap. Don't talk about your happiness in front of someone who is sad. Don't brag out your wealth in front of a poor man. Weigh the Impact of what you say and be considerate to how others may feel."



Gwiyomi (Hari 하리 – Cutie Song 귀요미송)



Monday, April 22, 2013

3 Panggilan


Saat itu Dhuha hari terakhir Nadia di Masjid Nabawi untuk menuju Makkah. Ibu Nadia bercerita tentang satu perkara menarik ketika umrah. Ibu Nadia adalah pelanggan setia Maknah Tour Travel dan disebabkan itulah ibu Nadia tanpa berlenggah untuk memberi modal pusingan bagi menampung perbelanjaan operasi Maknah Tour Travel. Kini, Ibu Nadia adalah rakan kongsi Maknah Tour Travel. Kebetulan Umrah Nadia sekitar bulan Julai 2011 bemula di Madinah selama 4 hari lalu ke Makkah. Tujuan Nadia hanya satu, dia mahu saat malam Jumaat di depan Kaabah. Ibu Nadia bercerita bahawa Allah hanya memanggil kita sebanyak 3 kali sahaja seumur hidup. Kening Nadia berkerut seribu. Ibu Nadia tersenyum memahami kerutan di dahi Nadia.

Panggilan PERTAMA : Laungan Azan
Panggilan yang sangat jelas kedengaran di telingga kita setiap hari. Jika kita solat, kita telah menjawab panggilan dari Allah. Allah maha Penyayang, Allah masih fleksibel. Dia tidak cepat marah akan sikap kita yang kadang kala tidak solat atau pun melengahkan waktu solat kerana malas. Dia masih memberi rahmat-Nya, masih memberi kebahagian bagi umat-Nya. Allah hanya akan membalas umat-Nya ketika hari kiamat nanti.
Mata Nadia mula berkaca-kaca. Terbayang dirinya yang sering alpa dan melengahkan waktu solat atas urusan kerjaya dan peribadi. Masya-Allah.

Panggilan KEDUA : Umrah dan Haji
Panggilan ini bersifat halus dan bersifat 'bergiliran'. Setiap hamba-Nya mendapat peluang dan kesempatan yang berbeza-beza dengan hamba yang lain. Jalan yang dilaluinya juga bermacam-macam. Bagi yang tidak mempunyai wang perbelanjaan menjadi berupaya untuk mempunyai wang perbelanjaan, yang tidak merancang untuk pergi, ada yang memang merancang dan terkabul. Ketika kita memasang niat Haji/Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/Umrotan' , sesungguhnya kta pada saat itu sedang menjawab panggilan yang kedua. Ketika itu kta pasti merasa bahagia kerana menjawab panggilan itu meskipun panggilan tersebut halus sekali. Laksanakanlah Haji/umrah bagi yang mampu.
mata Nadia semakin berkaca-kaca, Subhanallah. Daku datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang dirancang. Alhamdulillah.

Panggilan KETIGA : Kematian
Panggilan ini yang kita jawab dengan amal kita. Kebiasaannya Allah tidak memberi tanda secara langsung dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal soleh. Oleh itu, ibu Nadia berpesan kepada Nadia untuk senantiasa manfaatkan waktu dengan sebaik-baiknya.

Jawablah ketiga-tiga panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah. InsyaAllah syuga adalah balasannya. Mata yang basah di dalam Masjid Nabawi  diseka Nadia lalu bersujud taubat pada Allah kerana kelalaiannya dalam menjawab ketiga-tiga panggilan-Nya. Kala itu, hati Nadia semakin yakin akan kebesaran-Nya, kasih sayang-Nya dengan semangat menyala-yala, Nadia mengenakan baju Ihram dan berniat.

"Aku menjawab panggilan Umrah-Mu Ya Allah Tuhan Semesta Alam."

Sunday, April 21, 2013

Living In the Moment (Lyrics) - Jason Mraz

Bila Harus Memilih

dulu, kau pernah berjanji pada diriku
untuk menjaga dan menyayangiku
itu bererti sampai akhirnya
kau meninggalkanku

kini, kau ingin kembali pada hatiku
setelah kau pergi meninggalkanku
haruskah hati
memberi kesempatan dirimu

haruskah aku percaya
segala yang kau ucapkan
kata-kata maafmu, kata-kata memohon
untuk kembali kepadaku

meski cintaku padamu
lebih dari yang kau tahu
namun mengerti kasih
tak semudahnya itu
melupakan yang telah kau lakukan padaku

beri aku waktu
untuk mememikirkan yang terbaik
cinta jadi dilema
pergi atau pun kembali


Wednesday, April 17, 2013

4 n G l N $ 7 v R 6 4


Ku himpun waktu ucapan terindah
terbenam sudah asmara
mesranya siang dan malam
selalu kau tiupkan angin syurga padaku

Ku himpun makna kata darimu
harum yang mekar di kebun hati
dan katamu sebuah kota bahagia dan berdiri..

Sehingga hujung masa
berbisik sendiri dan terbit suara kalbuku
kasihku... tuluskah cintamu
sebuah jawapan ku damba dari bibirmu..bibirmu

Tidakkah kau tahu hidup punya waktu
kasih tersia bukan itu ku mahu
andai kau membisu tentu akhirnya
perpisahan ini akan tetap terjadi











Wednesday, April 10, 2013

Anak Perempuan

Sabda Baginda Rasulullah SAW

Tentang

KELEBIHAN MEMILIKI ANAK PEREMPUAN

~~~
Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud,
“Sesiapa yang memiliki tiga anak perempuan,lalu dia bersabar dengan kerenah,kesusahan dan kesenangan mereka, nescaya Allah s.w.t akan memasukkannya ke dalam syurga dengan kelebihan rahmat-NYA untuk mereka.”

Seorang lelaki bertanya,
“Juga untuk dua anak perempuan wahai Rasulullah?”

Sabda baginda,
“Juga untuk dua anak perempuan.”

Seorang lelaki berkata,
“atau untuk seorang wahai Rasulullah?”

Rasulullah s.a.w menjawab,
“Juga untuk seorang.”

(Hadis Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

Namun, riwayat ini diperluaskan juga kepada seseorang yang memelihara saudara perempuan.
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud,
“Tidak ada bagi sesiapa tiga orang anak perempuan ataupun tiga orang saudara perempuan, lalu dia berbuat baik kepada mereka, melainkan Allah Taala akan memasukkan mereka ke syurga.”

(Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat (HR. Bukhari)